Saraybosna Gezisi 23.01.2016

Balkanlardan gelen soğuk havayı iadeyi ziyaret :)

Karlı bir İstanbul gününde hava şartları sebebi ile iptal olan Saraybosna uçağımızın yerine Belgrad uçağına bindik. Belgrad'dan Saraybosna'ya 7 saatlik bir otobus yolculuğu ile varabildik. Bizim için bu, farklı tecrübeleri yaşadığımız ilginç bir yolculuktu. Bembeyaz örtünmüş, Avrupa'nın en bakir topraklarında hiç tanımadığımız insanların dünyalarına girdik. Saraybosna'ya geldiğimizde Türklerin işlettiği Tika tarafından destekli İsa Begov Hamam Otele yerleştik. Otelin hamamının olması bir avantajdı fakat kahvaltısı bizce yetersizdi. Saraybosna'daki en konforlu otellerden birisiydi. Genel olarak memnun kaldık.

Otelimiz

Daha sonra Osmanlı'dan kalma Başçarşıyı gezdik. Görülecek en önemli yerler Gazi Hüsrev Cami, Saat kulesi,Latin Köprüsü (1. dünya savaşının başlamasına sebep olan Avusturya Macaristan Dükü Ferdinant'in Sırp bir genç tarafından öldürüldüğü yerdir.) Çarşının içerisinde gezerken kendinizi Türkiye'de hissedebilirsiniz :)

Başçarşı
Saraybosna Milli Kütüphane
Buyük Sinegogun içinden manzara
Gazi Hüsrev Cami
Saat Kulesi ve Gazi Hüsrev Cami Minaresi

Yemek olarak bizim köfteye benzer cebabi yiyoruz. Mekanın adı: MRKVA

Ertesi gün sabahta Bosnak börekleri ile tanısıyoruz. Ve hayatımızda daha önce hiç börek yememiş olduğumuzu anlıyoruz. SAC diye küçük izbe ama lezzeti mükemmel bir yerden yiyoruz.
Gezimize yukarıda da fotoğrafını gördüğünüz Milli Kütüphaneyi geziyoruz. Sırplar ilk saldırılarını binlerce elyazması olan bu muazzam binaya yapmışlar. Tüm eserler yok edilmiş ve binanın şu anki hali restorasyondan sonraki halidir.
Milli Kütüphanenin Girişindeki yazı

Bosna Savaşı sırasındaki Srebrenitsa katliamını anlatan Galarija 11/07/1995 Müzesini gezdik. Biz 13 yaşındayken burada bu topraklarda hiç bir suçu günahı olmayan insanların ,Avrupa'nın göbeğinde katledilmelerini görmek, tarif edilmez bir acı yaşattı bize. İnsanların nasıl bu kadar kötü ve vicdansız olabildiklerini sorduk kendimize. Binlerce yıldır acılar yaşanan bu dünyada hiç kimsenin masum olmadığına tekrar şahit olduk.

Saraybosna'da mutlaka yapılması gerekenler;

- Harika dekore edilmiş kafelerinde bir tatlı ve kahve eşliğinde dinlenmek.
Zlatna Ribica Kafe

- 1600 lü yıllardan kalma çok iyi korunmuş bir Osmanlı Evi: Svrzo Evi
Svrzo Evi
- Sarajevska Pivara bira fabrikasını gezebilirsiniz. Sarajevska siyah birasını denemenizi tavsiye ederiz. Fabrika Osmanlı zamanında kurulmuş.
Sarajevska Pivara

- İnat Kuca'da akşam yemeği; Begova Çorbası,sahan, mantarlı biftek ve ev şarabı
Inat Kuca

- Dveri Restaurant favorimiz.. Ev ekmeği ve ev şarabı bir harika. Tuzlu kaymak,gülaş ve Dveri Steak bizim tattığımız lezzetlerdi.
Dveri

-Feradiye caddesinde 2. dünya savaşı sırasında ölenler için yapılmış sönmeyen ateşi görebilirsiniz.
Sönmeyen Ates

Ertesi gün şehir merkezine yakın nehrin doğduğu yer olan Vrelo Bosne Milli Parkı'nda gezdik. Buraya (Ilıca) 3 nolu tranwayla gelebilirsiniz. Buradan savaş zamanında kullanılmış Umut Tünel'ine gittik. Burası savaşı tamamen içinizde hissedebileceğiniz interaktif bir müze.. Ayrıca Ilıca'da Brajloviç restauranta kuzu çevirmeyi şiddetle öneriyoruz.
Umut Tünel'i
Saraybosnada yaşam
Vrelo Bosne Milli Parkı

Tabiki son olarak yerel pazarları gezmenizi ve şehrin üst tarafındaki Müslüman mahallelerini sanki bir Saraybosnalı'ymış gibi gezmenizi tavsiye ederiz.

27 ocaktaki ucağımız Saraybosna Havaalanının 1984 Kış Olimpiyatlarından kalması ve havanında sürekli sisli olması sebebi ile iptal oldu. 1 gun gecikmeli olarak İstanbul için yola çıkabildik. Bu Saraybosna'da mahsur kaldığımız bir gün bizim için önemli kararlar aldığımız,derslerle dolu bir gündü.

Saraybosna gerçekten denildiği gibi Avrupa'nın Kudus'ü... Yıllarca kardeşçe yaşamış 3 dinin insanlarının özgürce yaşamlarına şahit oluyorsunuz.

Bir yaz günü tekrar bu havayı solumak dileğiyle,
Gezmenin ruhu hep damarlarınızda olsun..